[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ii) na statku o długości mniejszej niż 20 metrów odstęp między takimi świa-
tłami powinien wynosić nie mniej niż l metr, a najniższe z nich, z wyjąt-
kiem statku obowiązanego do niesienia światła holowania, powinno być
umieszczone na wysokości nie mniejszej niż 2 metry nad okrężnicą;
iii) jeżeli niesione są trzy światła, wówczas odstępy między nimi powinny
być jednakowe.
j) Z dwóch świateł widocznych dookoła widnokręgu, przewidzianych dla statku
zajętego połowem, dolne powinno być umieszczone nad światłami burtowymi
na wysokości co najmniej dwukrotnie większej od odległości między dwoma
światłami pionowymi.
k) Przednie światło kotwiczne, przewidziane w prawidle 30 a) i), jeżeli są niesione
dwa, powinno znajdować się nie mniej niż 4,5 metra nad tylnym światłem. Na
statku o długości 50 metrów lub większej przednie światło kotwiczne powinno
być umieszczone na wysokości nie mniejszej niż 6 metrów nad kadłubem.
3. Poziome rozmieszczenie świateł i odległość między nimi
a) Jeżeli dwa światła masztowe są przewidziane dla statku o napędzie mecha-
nicznym, wówczas pozioma odległość między nimi powinna wynosić nie
mniej niż połowę długości statku, lecz nie musi być większa niż 100 metrów.
34
Przednie światło powinno być umieszczone w nie większej odległości od
dziobnicy niż ćwierć długości statku.
b) Na statku o napędzie mechanicznym o długości 20 metrów lub większej świa-
tła burtowe nie powinny być umieszczone przed przednimi światłami maszto-
wymi. Zwiatła te powinny być umieszczone na burcie statku lub w jej pobliżu.
c) Jeżeli światła przewidziane w prawidle 27 b) i) lub prawidle 28 są umieszczo-
ne pionowo między przednim światłem (światłami) a tylnym światłem (świa-
tłami) masztowym, to te światła widoczne dookoła widnokręgu powinny być
umieszczone w odległości poziomej nie mniejszej niż 2 metry w kierunku po-
przecznym od płaszczyzny symetrii statku.
d) Jeżeli tylko jedno światło masztowe jest przewidziane dla statku o napędzie
mechanicznym, to powinno być ono pokazywane w przedniej części statku
przed śródokręciem; wyjątkowo statki o długości mniejszej niż 20 m nie mu-
szą pokazywać tego światła przed śródokręciem, lecz powinny, tak dalece jak
jest to praktycznie możliwe, pokazywać go w przedniej części statku.
4. Szczegóły dotyczące rozmieszczenia świateł kierunkowych na statkach
rybackich, pogłębiarkach i statkach zajętych pracami podwodnymi
a) Zwiatło wskazujące kierunek na wystawione narzędzie połowu ze statku zaję-
tego połowem, przewidziane w prawidle 26 c) ii), powinno znajdować się
w odległości poziomej nie mniejszej niż 2 metry i nie większej niż 6 metrów
od dwóch świateł widocznych dookoła widnokręgu  czerwonego i białego.
Zwiatło to powinno być umieszczone nie wyżej niż białe światło widoczne
dookoła widnokręgu, przewidziane w prawidle 26 c) i), i nie niżej niż światła
burtowe.
b) Zwiatła i znaki statku zajętego pogłębianiem lub pracami podwodnymi, wska-
zujące burtę, z której istnieje przeszkoda, lub burtę, z której można przejść
bezpiecznie, przewidziane w prawidle 27 d) i) i ii), powinny być umieszczone
w możliwie największej odległości w poziomie, lecz w żadnym wypadku nie
mniejszej niż 2 metry od świateł lub znaków przewidzianych w prawidle 27 b)
i) i ii). W żadnym wypadku górne z tych świateł lub znaków nie może znaj-
dować się na większej wysokości niż dolne z trzech świateł lub znaków prze-
widzianych w prawidle 27 b) i) i ii).
5. Osłony dla świateł burtowych
Zwiatła burtowe statków o długości 20 metrów lub większej powinny mieć od
strony statku osłony pomalowane czarną matową farbą i powinny spełniać wyma-
gania punktu 9 niniejszego załącznika.
Na statkach o długości mniejszej niż 20 metrów, w razie konieczności spełnie-
nia wymagań zawartych w punkcie 9 niniejszego załącznika, światła burtowe po-
winny być wyposażone od strony statku w osłony pomalowane czarną matową
35
farbą. W odniesieniu do latarni kombinowanej, o pojedynczym pionowym żarniku
i bardzo wąskiej przegrodzie między zielonym i czerwonym sektorem, osłony ze-
wnętrzne są zbędne.
6. Znaki
a) Znaki powinny być czarne i mieć następujące wymiary:
i) kula powinna mieć średnicę co najmniej 0,6 metra;
ii) stożek powinien mieć podstawę o średnicy co najmniej 0,6 metra, a wy-
sokość równą swojej średnicy;
iii) walec powinien mieć średnicę co najmniej 0,6 metra, a wysokość równą
dwukrotnej średnicy;
iv) romb powinien składać się z dwóch stożków określonych wyżej w punk-
cie ii) i mających wspólną podstawę.
b) Odległość pionowa między znakami powinna wynosić co najmniej 1,5 metra.
c) Na statku o długości mniejszej niż 20 metrów mogą być używane znaki
o mniejszych wymiarach, lecz proporcjonalne do wielkości statku, a odległość
między nimi może być odpowiednio zmniejszona.
7. Specyfikacja barwy świateł
Chromatyczność wszystkich świateł nawigacyjnych powinna odpowiadać na-
stępującym normom mieszczącym się w granicach obszarów wskazanych dla każ-
dej barwy na wykresie Międzynarodowej Komisji Oświetleniowej (CIE).
Granice obszarów każdej barwy są określone współrzędnymi punktów naroż-
nych, które są następujące:
i) Biała
x 0,525 0,525 0,452 0,310 0,310 0,443
y 0,382 0,440 0,440 0,348 0,283 0,382
ii) Zielona
x 0,028 0,009 0,300 0,203
y 0,385 0,723 0,511 0,356
iii) Czerwona
x 0,680 0,660 0,735 0,721
y 0,320 0,320 0,265 0,259
iv) %7łółta
x 0,612 0,618 0,575 0,575
y 0,382 0,382 0,425 0,406
8. Natężenie świateł
a) Minimalne natężenie świateł powinno być obliczone ze wzoru:
I = 3,43 x 106 x T x D2 x K-D
gdzie:
I  oznacza natężenie świetlne w kandelach w warunkach eksploatacji,
36
T  oznacza próg widzialności 2 x 10-7 luksów,
D  oznacza zasięg widzialności światła (zasięg świetlny) w milach morskich,
K  oznacza współczynnik przepuszczalności atmosferycznej. Wartość K dla
przewidzianych świateł powinna wynosić 0,8, co odpowiada widzialności
meteorologicznej około 13 mil morskich.
b) Wartości wynikające z powyższego wzoru przedstawia następująca tabela:
Zasięg widzialności światła Natężenie świetlne światła
(zasięg świetlny w milach morskich) w kandelach dla K = 0,8
D I
1 0,9
2 4,3
3 12
4 27
5 52
6 94
Uwaga: Maksymalne natężenie świetlne świateł nawigacyjnych powinno być ograniczone w celu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • markom.htw.pl